Heves Megyei Önkormányzat és Hivatala

Heves Megyei Önkormányzat és Hivatala

A 800 millió forint összköltségű, TOP-5.1.1-15 kódszámú felhívás­ra benyújtott támogatási kérelem a Heves Megyei Önkormányzat vezetésével kerül megvalósításra, kötelező konzorciumi együttmű­ködésben a Heves Megyei Kormányhivatallal, mely kulcsfontos­ságú szerepet tölt majd be a projekt megvalósítási szakaszában.

A konzorcium vezetője, a főpályázó Heves Megyei Önkormányzat és annak Hivatala, döntően a projekt előkészítésében, a foglalkoztatá­si paktum együttműködésének létrehozásában és üzemeltetésében működik közre, valamint saját apparátusa keretein belül az azt meg­alapozó helyzetelemzés egyes fejezeteinek elkészítésében vett részt.

Heves Megyei Önkormányzat döntéshozó szervezete a jogszabályi háttérben rögzítettek szerint a Heves Megyei Közgyűlés. A Közgyűlés legfőbb tisztségviselője a Heves Megyei Közgyűlés elnöke és két alelnöke. A Közgyűlés tagsága összesen 15 képviselőt számlál.

A Heves Megyei Közgyűlés munkáját három állandó bizott­ság segíti:

  • Megyei Fejlesztési és Nemzetközi Ügyek Bizottsága, amely­nek összesen 11 tagja közül 6 fő a közgyűlés tagja, 5 fő nem közgyűlési tag
  • Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság, amelynek összesen 5 tagja közül 3 fő a közgyűlés tagja, 2 fő nem közgyűlési tag
  • Ügyrendi és Nemzetiségi Bizottság, amelynek összesen 7 tagja közül 4 fő a közgyűlés tagja, 3 fő nem közgyűlési tag

 

A Heves Megyei Önkormányzat feladatai

A 2012. január 1-jén hatályba lépett, „Magyarország helyi ön­kormányzatairól” szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 27. § (1) bekezdése a megyei önkormányzatok szerepkörét alapvetően megváltoztatta: „A megyei önkormányzat területi önkormányzat, amely törvényben meghatározottak szerint területfejlesztési, vi­dékfejlesztési, területrendezési, valamint koordinációs feladatokat lát el.” Így a korábbi, intézményfenntartó feladatok ellátása helyett új szerepkörbe kerültek a megyei önkormányzatok.

A Heves Megyei Önkormányzat kötelezően ellátandó feladata a Heves Megye Közgyűlésének 12/2014. (XII.15.) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint a területfejlesztés és területrendezés. A területfejlesztési munkakör több részfeladatból tevődik össze: ter­vezés, végrehajtás, koordináció és együttműködés. A tervezés so­rán fontos kiemelni a területfejlesztési koncepciók és programok, a megyei Integrált Területi Programok módosításainak elkészítését, az operatív programok tervezését. Az önkormányzatnak a tervezés mellett kiemelt szerepkör jut a végrehajtás nyomon követésében és ellenőrzésében, az országos és térségi szintű területfejlesztési kon­cepciók véleményezésében. A Heves Megyei Önkormányzat a ter­vezési folyamatokban együttműködik más megyék, és a határ menti megyék határon átnyúló nemzetközi fejlesztéseinek kidolgozásában. A végrehajtási feladatkörhöz köthető a megyei területfejlesztési kon­cepció és program elfogadása, azok végrehajtása. Döntési jogkörrel bír a hatáskörébe utalt források felhasználásáról. Közreműködik az operatív programok irányításában, megvalósításában, figyelemmel kíséri a hozzájuk kötődő feladatok végrehajtását.

 

Az önkormányzat feladata az Integrált Területi Program elfogadása és módosítása, il­letve a programban rendeltek végrehajtása. Felkérés esetén segíti a helyi települési önkormányzatok közfeladat fejlesztési projektjeit. Ada­tot szolgáltat az egyes operatív programok végrehajtás-tervezésével kapcsolatosan. A végrehajtás során szükség szerint együttműködik nemzetközi szereplőkkel, önkormányzatokkal, területi államigazgatási szervekkel, társadalmi és szakmai szervezetekkel, gazdasági szerep­lőkkel. Munkaszervezeti feladatokat lát el az Észak-magyarországi Regionális Területfejlesztési Konzultációs Fórumban és a Heves Me­gyei Területfejlesztési Konzultációs Fórumban. A koordináció, együtt­működés feladatkörén belül a Heves Megyei Önkormányzat össze­hangolja az illetékességi területéhez köthető államigazgatási szervek, települési önkormányzatok, megyei jogú város önkormányzata, illető­leg a gazdasági és civil szervezetek fejlesztési elképzeléseit. Szakmai kapacitásával segíti a megyei szereplők szervező, döntés-előkészítő, fejlesztési célokat feltáró, pályázatokat megalapozó tevékenységét, koordinálását. Vizsgálja és értékeli a megye társadalmi és gazdasági helyzetét, környezeti állapotát, adottságait, az adatokat a területi in­formációs rendszer rendelkezésére bocsátja. Kezeli az esetleges vál­sághelyzeteket, gondoskodik a partnerség elvének érvényesítéséről.

A területrendezési feladatok hasonlóképpen a területfejlesz­téshez a tervezés, végrehajtás, koordináció és együttmű­ködés részegységekből tevődnek össze. Az önkormányzat a tervezés folyamán elkészíti a megye területrendezési ter­vét, majd annak elfogadása után elküldi azt a jogszabályban gyűjtésre kijelölt szervnek. A döntés szakaszában az önkor­mányzat elfogadja a megyei területrendezési tervet, majd a különböző területrendezési terveket összehangolja (megyei jogú városok és az érintett települések vonatkozásában). A koordináció és együttműködésen belül a területrendezés kapcsán az országos és megyét érintő területrendezési ter­vek véleményezését érdemes kidomborítani.

Kiemelt témakört képeznek a Heves Megyei Önkormányzat mun­kájában a vidékfejlesztési feladatok. Döntési jogkörrel rendelkezik a hatáskörébe kiutalt vidékfejlesztési forrásokról, valamint összehan­golja a vidékfejlesztési stratégiákat és akciókat a megyei, térségi, határ menti és a határokon átnyúló koncepciókkal és programokkal, illetve a megyét érintő területrendezési tervekkel. Munkaszervezeti feladatok végrehajtásával és a tevékenységben való részvétellel, koordinátori szereppel segítheti a helyi akciócsoportok és közös­ségvezérelt helyi fejlesztésben érintett szervek munkáját.

Külön megállapodás szerint a helyi akciók során döntéshozatali feladatot is elláthat. Nyomon követi és értékeli a vidékfejlesztési akciókat.

A Heves Megyei Önkormányzat a hazai jogszabályi környezetnek (1995. évi LIII. törvény, 1996. évi LIII. törvény) megfelelően ellát bizonyos környezetvédelmi feladatokat. Ennek értelmében megyei környezetvédelmi programot alkot és véleményezi a települések ál­tal megküldött települési környezetvédelmi programokat. Javaslatot tesz helyi jelentőségű védett területté nyilvánításra, kérésre részt vesz a védetté nyilvánítással összefüggő munkálatokban, megál­lapodást köthet, társulást hozhat létre a helyi önkormányzatokkal a területek fenntartása érdekében. A megyei területfejlesztési kon­cepció alapján elkészíti a megye energiaellátási tanulmányát.

A Heves Megyei Önkormányzatnak a felsoroltakon kívül egyéb fej­lesztési feladatokat is el kell látnia. Előterjesztheti az akciótervek és operatív programok módosítását, dönt a regionális területfejlesztési konzultációs fórum, illetve a megyei területfejlesztési konzultációs fórum által előzetesen egyeztettet közös álláspont, döntési javaslat elfogadásáról. Ellátja az átvett hazai támogatási szerződésekkel kap­csolatos feladatokat a megszűnt Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács és a megszűnt Heves Megyei Területfejlesztési Tanács jogutódjaként. Az önkormányzat a döntési feladatok mellett egyéb koordinációval és együttműködéssel összefüggő teendőket is végez. Részt vesz a Területi Információs Rendszer működtetésében, együttműködik az adatgyűjtésben, az Új Széchenyi terv, illetve a Szé­chenyi 2020 eredményeinek egységes kommunikációjában.

Az önkormányzatnak kiemelt szerepkör jut a Tisza-tó térségét érintő területfejlesztési feladatokban, amelyet a Tisza-tó Térségi Fejlesztési Tanács bevonásával lát el.

A területfejlesztés és területrendezés mellett a Heves Megyei Ön­kormányzat kötelezettségei között ott szerepelnek egyfelől a sport, másfelől az idegenforgalmi feladatok.

 

A Heves Megyei Önkormányzat önként vállalt feladatai mindazok, amelyek nem szerepelnek a kötelezően vállalt feladatok között.

  • Nemzetközi kapcsolatok
  • Különféle szervezetekben való önkormányzati közreműködés
  • Szakmai és egyéb rendezvények bonyolítása
  • Szervezetek működéséhez hozzájárulás
  • Alapítványok és egyéb szervezetek működ és éhez hozzájárulás
  • Sport célokra támogatási forrás biztosítása
  • Heves Megyei Értéktár
  • Civil feladatok
  • A megyei önkormányzat és a települési önkormányzatok között létrejövő megbízási szerződés alapján a megyei fő­építész közreműködési lehetőségét biztosítja több település térségi főépítészi feladatainak ellátására
  • Területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásához kapcsolódó reklám - és piackutatási tevékenység végzése
  • Területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásához kapcsolódó folyóirat, időszaki kiadvány kiadása

 

A megyei önkormányzat működésével, valamint a Közgyűlés El­nöke és a megyei Főjegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos felada­tokat a Heves Megyei Önkormányzati Hivatal (Hivatal) mint szakmai szervezet látja el.

A Hivatal az alábbi szervezeti egységekből épül fel: az Elnöki Kabinet, Jogi és Szervezési Osztály, a Pénzügyi Osztály, a Terü­letfejlesztési és Területrendezési Osztály.

Az Elnöki Kabinet feladatai között tartható számon a közgyűlés elnökének programjaihoz kötődő szervezőmunka, a sajtóval tör­ténő kapcsolattartás, a nemzetközi kapcsolatok szervezési kérdé­seinek lebonyolítása, az Európai Régiók Bizottságával összefüggő feladatok ellátása, az Europe Direct Információs Pont működteté­se, a turizmussal és sporttal kapcsolatos feladatok ellátása illetve a Heves Megyei Értéktár Bizottság működésének koordinálása. Az Elnöki Kabinetet az elnöki kabinetvezető irányítja, a szervezeti egység a következő munkatársakból áll: nemzetközi kapcsolatok ügyintézője, sajtóreferens, elnöki titkárnő (igazgatási ügyintéző), alelnöki titkárnő (igazgatási ügyintéző).

A Jogi és Szervezési Osztály látja el a közgyűlés működésével, a testületi-ülések előkészítésével és lebonyolításával, az informati­kai feladatokkal, valamint a jogi természetű ügyek ellátásával kap­csolatos feladatokat. Az osztályt az osztályvezető vezeti. A Jogi és Szervezési Osztály a következőképpen épül fel: két fő jogta­nácsos, fő-és aljegyzői titkárnő (igazgatási ügyintéző), igazgatási ügyintéző, informatikus-rendszergazda.

A Pénzügyi Osztály ellátja az önkormányzat, a Hivatala, valamint a megyei nemzetiségi önkormányzatok költségvetéséhez kapcsolódó pénzügyi természetű feladatokat. Ezt 5 munkatárs végzi: 1 fő osz­tályvezető, 1 fő pénzügyi ügyintéző, 1 fő könyvelési és humánpolitikai ügyintéző, és 1 fő gépkocsivezető, 1 fő technikus.

 

A gépkocsive­zető kivételével mindannyian felsőfokú végzettséggel rendelkeznek. A felsőfokú végzettség és az állandó továbbképzések biztosítják a gördülékeny és az újuló igényekhez mért minőségi munkavégzést.

A Területfejlesztési és Területrendezési Osztály jelenleg öt mun­katársból tevődik össze. Az osztályt egy osztályvezető irányítja és három fejlesztési ügyintézőt, egy fő megyei főépítesz munkatársat tömörít magában. A Területfejlesztési és Területrendezési Osztá­lyon végzik a jogszabályban rögzítettek szerint a területfejlesztési, vidékfejlesztési, koordinációs, illetve területrendezési feladatait. A jogszabályi kötelezettségen túl összehangolják az önkormányzatok és a gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit és gondoskod­nak az önkormányzat pályázati tevékenység nyilvántartását.

Bővebb információ: www.hevesmegye.hu